fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

7 sposobów na korzystanie z prawa ochronnego na znak towarowy

Opinie i porady

Jeżeli pozytywnie przeszedłeś całą procedurę rejestracji znaku towarowego, to dowiedz się, w jaki sposób aktywnie wykorzystać to prawo do ochrony i budowania pozycji swojej marki. Z tego artykułu uzyskasz wiedzę na temat sposobów na korzystanie z prawa ochronnego na znak towarowy.

1) Umieść symbol R w kółku przy swoim znaku towarowym

Jeżeli Twój znak towarowy pomyślnie przejdzie całą procedurę rejestracji, to masz prawo do umieszczenia przy nim symbolu R w kółku (®). Symbol ten informuje, że Twój znak jest chroniony prawnie. Jest to skrót od angielskiego słowa „registered” – oznacza on, że dany znak towarowy został zarejestrowany w urzędzie patentowym. Przy czym nie ma znaczenia, jaki jest to urząd patentowy – swój znak możesz zarejestrować w dowolnie wybranym państwie lub grupie państw (np. w Unii Europejskiej) – w każdym przypadku będzie przysługiwało Ci prawo do posługiwania się R w kółku. W ten sposób możesz zasygnalizować konkurencji, że potrafisz dbać o swoje prawa oraz w razie ich naruszenia podejmiesz stosowne działania. Dodatkowo symbol ten potrafi ponieść prestiż znaku towarowego, przy którym widnieje i pozytywnie działa na wizerunek firmy. Co ważne, przedsiębiorcy, którzy nie zarejestrowali znaku towarowego, a mimo tego umieścili przy nim r w kółku, narażają się na karę grzywny. Dlatego, jeżeli używasz tego symbolu bez zastrzeżenia znaku towarowego, uważaj, żeby Twoja konkurencja nie zgłosiła Cię na policję – jak najszybciej zarejestruj swój znak.

r w kółku

2) Monitoruj znak towarowy w bazach urzędów patentowych

Jeżeli Twój znak towarowy jest już zarejestrowany, to koniecznie zacznij go monitorować. W EUIPO (Urząd Patentowy Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) co miesiąc do rejestracji zgłaszanych jest ok. 7 500 znaków towarowych, a w polskim Urzędzie Patentowym ok. 1 150 znaków. Jak widzisz, zagrożenie tym, że ktoś zgłosi podobny (lub identyczny) znak do Twojego jest realne. Najlepszym sposobem ochrony będzie więc monitoring znaku towarowego. Na czym dokładnie polega taki monitoring marki? Polega na regularnym przeglądaniu baz znaków towarowych w celu sprawdzenia, czy inne firmy nie zgłaszają do rejestracji identycznych lub podobnych znaków towarowych do Twojego znaku. Dzięki śledzeniu baz zgłaszanych znaków towarowych możesz dowiedzieć się wcześniej, co planuje konkurencja i jeżeli będą to działania, które mogą zaszkodzić Twojej marce, będziesz mógł podjąć skuteczne działania. Co ważne, monitoring znaku towarowego powinien być czynnością ciągłą – nie wystarczy raz przejrzeć bazy – przecież co chwila do rejestracji zgłaszane są nowe znaki towarowe.

3) Korzystaj z możliwości wniesienia sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego

Monitoring znaku towarowego jest bardzo ważny z perspektywy możliwości wniesienia sprzeciwu do rejestracji naruszających Twoje prawo znaków towarowych. Jeżeli nie zdążysz zareagować w porę, czyli w czasie 3 miesięcy od publikacji konkurencyjnego znaku, to sprawy znacznie się skomplikują. Jeżeli zauważysz, że ktoś zgłosił do rejestracji znak towarowy, który jest identyczny lub podobny do Twojego dla tych samych lub podobnych towarów i usług, to nie czekaj, tylko zgłoś swój sprzeciw. Dzięki możliwości wniesienia sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego spór z konkurencją możesz zakończyć znacznie szybciej i taniej, niż gdybyś musiał zakładać sprawę w sądzie. Na początku urząd patentowy daje stronom sporu czas na jego polubowne rozwiązanie. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz miał czas na rozmowę z konkurentem i na wynegocjowanie korzystnych dla siebie rozwiązań, np. jeżeli konkurent posługuje się znakiem identycznym z Twoim, to możesz dogadać się z nim i udzielić mu licencji na posługiwanie się Twoim znakiem, dzięki czemu będziesz mógł dodatkowo zarobić. Jeżeli w ramach negocjacji nie dojdziecie z przeciwną stroną do porozumienia, to spór będzie rozstrzygał urząd. Takie rozwiązanie jest również korzystne ze względu na krótszy czas postępowania sprzeciwowego – na rozstrzygnięcie sporu w sądzie przedsiębiorcy muszą czekać zazwyczaj kilka lat, a w przypadku postępowania sprzeciwowego, jeżeli strony sprawnie przedstawią swoje racje, sprawa może zamknąć się w ciągu roku. Kolejną zaletą związaną ze skorzystaniem z prawa do sprzeciwu może być zablokowanie konkurencji, zanim jeszcze ich towary trafią na rynek i klienci zostaną zmyleni. Bardzo dużo firm zgłasza do rejestracji nazwy swoich towarów, zanim jeszcze te towary zostaną wypuszczone na rynek – jest to prawidłowe działanie – lepiej najpierw zastrzec znak, niż później ponosić koszty związane z wycofywaniem towarów z rynku, gdy okaże się, że naruszają czyjeś prawa. Jeżeli w porę zgłosisz sprzeciw do rejestracji znaku towarowego naruszającego Twoje prawa, możesz zapobiec pojawieniu się na rynku podobnych towarów do Twoich.

Podsumowując, zaletami złożenia sprzeciwu są:

r w kółku

4) Reaguj na naruszenia praw do Twojego znaku

W globalnej gospodarce i w warunkach tak dużej konkurencji nie dziwią sytuacje kopiowania czy podrabiania logo znanych marek w celu skorzystania z ich renomy i zwiększenia sprzedaży swoich produktów. W 2016 r. w skali globalnej roczną wartość przestępstw przeciwko własności intelektualnej (przede wszystkim w zakresie podrabianych towarów) wyceniono na 441 mld dolarów. Zjawisko to dotyka praktycznie wszystkich rodzajów produktów w każdej szerokości i długości geograficznej. Zastrzeżenie znaku towarowego nie sprawi, że te problemy znikną, ale dzięki uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy masz w ręku skuteczne narzędzie, które możesz zastosować wobec naruszycieli Twojej marki – przysługuje Ci szereg roszczeń: roszczenie o zaniechanie posługiwania się Twoim zarejestrowanym znakiem towarowym, roszczenie o naprawienie szkody, roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści przez osobę posługującą się bezprawnie Twoim znakiem, a w razie sprzedaży podróbek Twoich towarów możesz wystąpić do sądu o wycofanie ich z obrotu, a nawet o ich zniszczenie.  

5) Zarabiaj na swoim znaku towarowym

Dzięki rejestracji znaku towarowego możesz korzystać z niego również w sposób zarobkowy. Jeżeli Twój znak jest rozpoznawalny, to możesz udzielać zainteresowanym podmiotom licencji na jego używanie. Oczywiście odpłatnej licencji, dzięki czemu będziesz mógł zarabiać. Jeżeli zechcesz, to możesz także odsprzedać swój znak towarowy. Jeżeli chodzi o inne korzyści majątkowe, to znak towarowy może stać się narzędziem optymalizacji podatkowej, a także możesz go wykorzystać jako zastaw pod pożyczkę bankową.

6) Dbaj o bezpieczeństwo swojego znaku towarowego w Internecie

Jeszcze nigdy nie było tak łatwo naruszyć praw do czyjejś marki, jak ma to miejsce w obecnych czasach – w erze informacji, w której w każdej sekundzie w Internecie publikowanych jest ponad 24 000 gigabajtów danych. Mamy do czynienia z ciągłym i olbrzymim przepływem różnorodnych informacji, także tych dotyczących sfery biznesu. W dzisiejszych czasach nazwy domen internetowych czy nazwy popularnych użytkowników w social media, a także hashtagi mogą stać się narzędziem służącym do naruszenia znaku towarowego. Internet jest również przestrzenią, w której rozwija się handel podrabianymi towarami – znacznie trudniej jest kontrolować sprzedaż takich produktów. Dlatego po zarejestrowaniu znaku towarowego warto monitorować wykorzystywanie go w sieci.

7) Oceniaj ryzyko

Użycie Twojego znaku nie zawsze będzie jego naruszeniem. Wyobraź sobie, że ktoś zarejestrował domenę internetową zawierającą frazę podobną do Twojego znaku towarowego. Jeżeli ta strona ma bardzo mało wyświetleń oraz całkiem inną tematykę, to warto zaczekać z podejmowaniem jakichkolwiek działań i tylko obserwować rozwój sytuacji. Jeśli jednak pod tą domeną sprzedawane są takie same produkty jak u Ciebie, to nie powinieneś czekać, aż klienci zostaną zmyleni i zamiast na Twoją stronę, trafią na stronę konkurencji – w takim przypadku od razu podejmij odpowiednie działania.

Często zadawane pytania

Co daje mi znak towarowy?

Znak towarowy jest narzędziem do tworzenia relacji pomiędzy towarem a jego odbiorcą. Zapewnia Ci bezpieczeństwo na rynku oraz możliwość szybkiego dochodzenia swoich praw w momencie naruszania prawa ochronnego przez konkurencję. Daje Ci możliwość korzystania ze znaku w sposób użytkowy, co podnosi prestiż i rangę Twojej firmy. 

W jaki sposób można korzystać ze znaku towarowego? 

Masz wyłączność na używanie swojej marki. Możesz więc na niej zarabiać. Znak towarowy możesz też licencjonować, zastawić lub sprzedać. Twoje prawa są lepiej chronione bo otrzymujesz narzędzia prawne do lepszego ich egzekwowania. Nie musisz udowadniać faktu, że to jest Twoja nazwa lub logo, bo jest to już potwierdzone w rejestrze, na co masz świadectwo ochronne znaku towarowego.

Po co należy wykonywać monitoring znaku towarowego?

Urząd patentowy nie informuje Cię gdy ktoś próbuje zgłosić podobny do Twojego znak towarowy. Dzięki śledzeniu baz zgłoszeniowych znaków towarowych będziesz wiedzieć o takich działaniach zanim znak zostanie zarejestrowany. Dzięki temu możesz szybciej, łatwiej i zdecydowanie taniej podjąć kroki prawne by zablokować takie zgłoszenie. Odkręcenie tego w formie unieważnienia zarejestrowanego znaku jest dużo droższe i bardziej czasochłonne.

 

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Pomagam obniżyć opłaty urzędowe
aż o 75%!

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy i logo

Rozsądne ceny i brak ukrytych opłat za nasze usługi
Konsultacja
z prawnikiem

zawsze0 PLN
Doradztwo w zakresie
zastrzeżenia znaku,
konsultacja telefoniczna
lub e-mailowa.
Badanie
znaku + raport

od370 PLN
Weryfikacja znaku
w bazach znaków towarowych:
krajowej (UPRP), unijnej (EUIPO) i międzynarodowej (WIPO).
Badanie
+ zgłoszenie znaku
(POLSKA)
od940 PLN
Weryfikacja znaku, ustalenie klasyfikacji nicejskiej, sporządzenie wniosku do UPRP, bieżący nadzór nad sprawą.
Badanie
+ zgłoszenie znaku
(UNIA EUROPEJSKA)
od1340 PLN
Weryfikacja znaku, ustalenie klasyfikacji nicejskiej, sporządzenie wniosku do EUIPO, bieżący nadzór nad sprawą.

Do cen świadczonych za nasze usługi należy doliczyć podatek VAT. Wysokość opłat urzędowych jest uzalezniona od zakresu wnioskowanej ochrony. Minimalne opłaty wynoszą 450 PLN za zgłoszenie w Polsce oraz 850 EUR za zgłoszenie w UE.

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook